STRONA GŁÓWNA

 

POLSKA FEDERACJA KLUBÓW HODOWCÓW GOŁĘBI POCZTOWYCH

STATUT

ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE

§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę "Polska Federacja Klubów Hodowców Gołębi Pocztowych" w skrócie PFKHGP, a w Statucie niniejszym określane jest terminem "Federacja".

§ 2
Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą jego Zarządu Głównego w Lębork-Mosty. Federacja ma prawo powoływać kluby na terenie całego kraju.

§ 3
1. Federacja jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na mocy prawa o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 79, poz. 855 z 2001 r. z późn.zm.)
2. Federacja posiada osobowość prawną.
3. Kluby mają osobowość prawną. Za zobowiązania osoby prawnej odpowiada każda jednostka swoim majątkiem.
Kluby mogą posiadać osobowość prawną na własną prośbę za zgodą Zarządu Federacji posiadającego osobowość prawną.
4. Nabywanie i zbywanie majątku trwałego przez terenową osobę prawną, wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej połowy delegatów uprawnionych do głosowania na Okręgowym Walnym Zebraniu lub przy obecności, co najmniej połowy delegatów uprawnionych do głosowania na Oddziałowym Walnym Zebraniu Członków lub Delegatów.
5. Federacja ma prawo używać własnego godła, sztandaru i pieczęci, oraz ustanawiania i nadawania odznaczeń Federacji.

§ 4
Federacja jest członkiem międzynarodowej federacji miłośników gołębi pocztowych pod nazwą "FEDERATION COLOMBOPHILE INTERNATIONALE" (FCI).

ROZDZIAŁ II
CELE I FORMY DZIAŁANIA


§ 5
1. Zrzeszanie hodowców gołębi pocztowych.
2. Racjonalny rozwój hodowli gołębia pocztowego.
3. Rozszerzanie wśród członków wiedzy o życiu ptaków.
4. Organizowanie lotów i wystaw w ramach sportu i rekreacji.
5. Prowadzenie działalności wychowawczej wśród członków Federacji i sympatyków.
 

§ 6
Cele swoje Federacja realizuje przez :
1. Współdziałanie z władzami i instytucjami naukowymi zainteresowanymi działalnością Federacji,
2. Wydawanie fachowego miesięcznika "POLSKA FEDERACJA KLUBÓW HODOWCÓW GOŁĘBI POCZTOWYCH", oraz innych wydawnictw fachowych,
3. Ustalanie i koordynowanie pracy hodowlanej poszczególnych członków przez :
a. wytyczanie głównych celów hodowli gołębi pocztowych,
b. inspirowanie i prowadzenie różnorodnych form oddziaływania na racjonalny rozwój hodowli gołębi pocztowych poprzez np.: wystawy gołębi, odczyty, seminaria, szkolenia, dyskusje,
c. organizowanie klubów specjalistycznych zainteresowań,
4. Centralne prowadzenie rozdzielnictwa obrączek rodowych,
5. Propagowanie zasad etyki hodowlanej i stworzenie warunków do realizowania tych zasad,
6. Udzielanie pomocy ogniwom klubowym w ramach posiadanych środków rzeczowo-finansowych,
7. Reprezentowanie interesów Federacji wobec organów władzy, administracji państwowej i samorządowej, oraz wobec organizacji społecznych, gospodarczych i zawodowych,
8. Utrzymywanie łączności w dziedzinach fachowych i organizacyjnych z pokrewnymi związkami i klubami z zagranicy,
9. Federacja może prowadzić działalność gospodarczą z zastrzeżeniem, że dochód z działalności gospodarczej służy wyłącznie działalności statutowej i nie może być przeznaczony do podziału między członków Federacji.

ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI


§ 7
1. Członkiem Federacji może być osoba fizyczna i osoba prawna.
2. Członkowie Federacji dzielą się na :
a. członków zwyczajnych,
b. członków nadzwyczajnych,
c. członków honorowych,
d. członków wspierających.
 

§ 8
1. Członkiem zwyczajnym Federacji może być obywatel Polski i cudzoziemiec, jeżeli :
a. wniesie pisemną deklarację do wybranego przez siebie Klubu,
b. zda egzamin ze znajomości podstawowych zasad hodowania gołębia pocztowego, znajomości Statutu PFKHGP i regulaminów Federacji,
c. uiści przewidzianą Regulaminem Organizacyjnym PFKHGP opłatę wpisową,
d. zostanie przyjęty przez Zarząd Klubu,
e. hoduje gołębie pocztowe.
2. W przypadku nie przyjęcia kandydata na członka przez Zarząd Klubu, od uchwały Zarządu Klubu odmawiającego przyjęcia członka, zainteresowanemu służy prawo odwołania się do Walnego Zebrania Federacji w terminie 30 dni od daty otrzymania treści uchwały na piśmie. Uchwała ta winna zawierać uzasadnienie odmowy przyjęcia członka. Uchwała Walnego Zebrania Federacji, jest ostateczna i nie podlega odwołaniu.
3. W przypadku nie przyjęcia kandydata przez Walne Zebranie Federacji, przysługuje mu prawo o ubieganie się o członkostwo w innym Klubie.
4. Członkiem nadzwyczajnym Federacji może być osoba niepełnoletnia w wieku od 14-18 lat, jeżeli spełni warunki wymienione w § 8, pkt.1, a ponadto otrzyma pisemną zgodę rodziców względnie opiekunów. Członek nadzwyczajny posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz udziału w głosowaniu nad podejmowanymi uchwałami.
5. Członkiem honorowym może zostać obywatel Polski, jak i cudzoziemiec. Członkostwo honorowe może być przyznane uchwałą Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów, na wniosek Zarządu Głównego PFKHGP osobom, które ukończyły 65 rok życia i mają, co najmniej 30. letni staż organizacyjny. Osoby ubiegające się o członkostwo honorowe nie mogą być sądownie karane. Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich, zaś na organizowane wystawy gołębi pocztowych ma wolny wstęp. Tryb nadawania członkostwa honorowego oraz jego uprawnienia ustala regulamin.
6. Członkiem wspierającym może być osoba prawna i fizyczna nie biorąca udziału w lotach organizowanych przez Federacje nie posiadająca gołębi, a uznająca cele Federacji.

§ 9
1. Członek zwyczajny ma prawo :
a. wybierać i być wybieranym do władz i organów Federacji przy spełnieniu wymagań wyszczególnionych w § 10,
b. uczestniczyć w zebraniach Federacji,
c. korzystać z porad i pomocy w zagadnieniach związanych z hodowlą gołębia pocztowego,
d. nosić odznakę Federacji,
e. uczestniczyć w wystawach organizowanych przez Federacje,
f. wybierać i zmieniać swoją przynależność do Klubu.
g. brać udział w lotach organizowanych przez Kluby.
Uprawnienia wymienione w pkt. b, c, d, e, f, g przysługują również członkom nadzwyczajnym.
2. Członek zwyczajny i nadzwyczajny ma obowiązek :
a. hodować gołębie pocztowe,
b. brać czynny udział w pracach Klubu i organizowanych zebraniach,
c. przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Federacji,
d. dbać o dobre imię Federacji i współdziałać w dążeniu do osiągnięcia nakreślonych celów Federacji,
e. płacić regularnie składki i inne świadczenia obowiązujące w Federacji,
f. przechodząc do innego Klubu wnieść pismo do macierzystego Zarządu Klubu, wskazując Klub, do którego przechodzi. Warunkiem uzyskania zgody jest dokonanie rozliczenia finansowo-rzeczowego w macierzystym Klubie. Przechodzący nie może rościć praw do własności i majątku Klubu, z którego odchodzi. Przejście do innego Klubu może nastąpić raz na 4 lata, w ostatnim roku kadencji, po sezonie lotowym w miesiącach październik i listopad.
3. Członek wspierający zobowiązany jest regularnie wywiązywać się z deklarowanych świadczeń i przestrzegać uchwał Federacji.
4. Członek zwyczajny, ukarany orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej PFKHGP, na podstawie § 15, ust. 1, pkt.a., podpunkt 3), 4) i pkt.b. Statutu PFKHGP, nie może pełnić żadnej funkcji we władzach Federacji, jeżeli nie nastąpiło zatarcie kary i przywrócenie praw.

§ 10
Członkowie wybierani do władz Federacji muszą posiadać, co najmniej następujące nieprzerwane staże :
• do władz Klubu - 3 letni,
• do władz Federacji - 4 letni,

§ 11
1. Za osiągnięcia hodowlano - lotowe oraz za wzorowe wykonanie obowiązków, oraz inne osiągnięcia w pracy Klubu, członkowie mogą być wyróżniani :
• dyplomami i nagrodami,
• odznaczeniami związkowymi,
• godnością członka honorowego.
2. Szczegółowy tryb postępowania w tym zakresie ustala Regulamin w Sprawie Nadawania Odznak i Członkostwa Honorowego PFKHGP uchwalony przez Zarząd Główny PFKHGP.
 

§ 12
Członkostwo zwyczajne wygasa w przypadkach :
1. Dobrowolnego wystąpienia z Federacji przez członka Federacji,
2. Skreślenia na podstawie nie płacenia składek każdego roku kalendarzowego :
• do 30 kwietnia - jako I półrocze,
• do 31 lipca - jako II półrocze,
3. Skreślenia z listy członków na podstawie skazania hodowcy prawomocnym wyrokiem Sądu Powszechnego, orzekającego pozbawienia praw publicznych,
4. Skreślenia na podstawie prawomocnego orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej, postanawiającego pozbawienie praw członkowskich na czas określony,
5. Wykonania prawomocnego orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej, postanawiającego wykluczenie z Federacji,
6. Skreślenia z listy członków na podstawie uchwały Walnego Zebrania Federacji w przypadkach gdy członek nie przestrzega zasad współżycia koleżeńskiego, Statutu lub uporczywie uchyla się od wykonania obowiązków nałożonych przez Zarząd Federacji. Uchwała Walnego Zebrania wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, podjętej w głosowaniu tajnym,
7. Śmierci członka,
8. Rozwiązania Federacji.

§ 13
Ponowne przyjęcie do Federacji może nastąpić w następujących przypadkach :
1. Członkowie zwyczajni skreśleni z członkostwa w przypadkach określonych w § 12 pkt 1,2 mogą ubiegać się o ponowne przyjęcie ich do Federacji, jednak nie wcześniej niż po upływie roku od daty wystąpienia lub skreślenia oraz po uprzednim uregulowaniu zobowiązań rzeczowo-finansowych, przypadających na dzień ustania członkostwa,
2. Członkowie zwyczajni skreśleni z Federacji w przypadkach określonych w § 12, pkt. 3, 4 mogą ubiegać się o ponowne ich przyjęcie do Federacji po odbyciu kary,
3. Członkowie zwyczajni wykluczeni z Federacji w przypadkach określonych w § 12, pkt. 5, a przywróceni do praw członkowskich na podstawie decyzji Prezesa PFKHGP o zastosowaniu - PRAWA ŁASKI, mogą ubiegać się o ponowne ich przyjęcie do Federacji.
 

§ 14
Członkostwo honorowe wygasa przez :
1. Dobrowolne zrzeczenie się,
2. Pozbawienie tej godności uchwałą Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów, podjętą większością, co najmniej 2/3 oddanych głosów i przy obecności, co najmniej 1/2 wybranych delegatów.

§ 15
1. Za naruszenie Statutu, regulaminów i uchwał PFKHGP stosuje się następujące kary :
a. Kary porządkowe :
1) upomnienie,
2) nagana,
3) pozbawienie prawa pełnienia funkcji we władzach Federacji na okres od l-5 lat,
4) pozbawienie prawa lotowania na okres do 2 lat,
b. Kary pozbawienia członkostwa :
1) na okres od 1-2 lat,
2) na okres od 2-5 lat,
3) na okres od 5-10 lat,
c. Kara pozbawienia członkostwa na zawsze :
1) wykluczenie z Federacji.
d. Orzeczenie kary z § 15 pkt 1b powoduje automatyczny zakaz lotowania gołębiami z gołębnika ukaranego.

e. Komisja Dyscyplinarna może nakazać ogłoszenie sentencji orzeczenia w biuletynie federacji .
Szczegóły reguluje Regulamin Komisji Dyscyplinarnych.
2. W stosunku do młodocianych może być stosowany nakaz sprawowania opieki nad nimi przez długoletnich członków Federacji, mających nieposzlakowaną opinię.
3. Członkowi Federacji ukaranemu przez Komisję Dyscyplinarną przysługuje prawo do odwołania się do Komisji Dyscyplinarnej wyższej instancji.


 

ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA


§ 16
Władzami naczelnymi Federacji są :
1. Krajowy Walny Zjazd Delegatów,
2. Zarząd Główny,
3. Główna Komisja Rewizyjna,
4. Główna Komisja Dyscyplinarna.

§ 17
Terenowymi jednostkami organizacyjnymi Federacji są Kluby.

§18
Na terenie o dużym zagęszczeniu członków, mogą być tworzone Kluby. Klub jest jednostką pomocniczą Federacji i działa zgodnie z przepisami zawartymi w Regulaminie Organizacyjnym. Dla sprawnego przeprowadzenia lotów, oraz uatrakcyjnienia współzawodnictwa lotowego i wystawowego, szczególnie w dużych skupiskach członków, może nastąpić łączenie Klubów w Rejony Lotowe - jako jednostki pomocnicze powoływane przez Zarząd PFKHGP. Tryb łączenia Klubów w Rejony Lotowe oraz ich funkcjonowanie, określa Regulamin Organizacyjny uchwalony przez Zarząd PFKHGP.

§ 19
1. Przy Zarządzie Federacji działa Kolegium Sędziów - w skrócie KS, jako organ pomocniczy Federacji.
2. Kolegium Sędziów działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd Federacji.

§ 20
1. Władze Federacji i Delegaci wybierani są w głosowaniu tajnym. W razie niemożliwości pełnienia funkcji przez któregoś z członków władz uzupełnienie składu osobowego następuje kolejnym wybranym członkiem, który otrzymał największą liczbę głosów na Walnym Zebraniu lub Krajowym Walnym Zjeździe Delegatów. W przypadku wyczerpania się kolejnych wybranych następców, uzupełnienie składu osobowego następuje przez wybór następnego członka do władz na Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Wyborczym lub Nadzwyczajnym Krajowym Walnym Zjeździe Delegatów.
2. W razie niemożliwości pełnienia funkcji przez Prezesa Federacji, Prezesa Klubu przed upływem jego kadencji, nowego Prezesa Federacji wybiera Nadzwyczajny Krajowy Walny Zjazd Delegatów, a Prezesów Klubów Walne Zebranie Członków lub Delegatów.

§ 21
Kadencja władz klubowych wszystkich szczebli trwa 4 lata.


 

ROZDZIAŁ V
KRAJOWY WALNY ZJAZD DELEGATÓW


§ 22
1. Krajowy Walny Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą Federacji.
2. Krajowy Walny Zjazd Delegatów zwoływany jest, co roku w miesiącu kwietniu i ogłoszony na 30 dni przed przewidzianym terminem.
3. W Krajowym Walnym Zjeździe Delegatów udział biorą :
a. z prawem wyborczym czynnym i biernym delegaci wybrani przez Walne Zebrania Klubów wg klucza - 1 delegat na jeden Klub. Delegatem na KWZD może być wybrany każdy członek zwyczajny, bez względu na pełnioną funkcję we władzach klubowych pod warunkiem, że wybór ten nastąpił w jego macierzystym Klubie, oraz posiada wymagany 2. letni staż klubowy do władz naczelnych Federacji . Wybiera się nowych delegatów, jeżeli w trakcie kadencji, został utworzony nowy Klub - jako jednostka terenowa Federacji, według klucza 1 delegat na jeden Klub.

Delegatem na KWZD nie może być członek zwyczajny, jeżeli został ukarany orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej, a kara nie została zatarta,
b. z głosem doradczym - zaproszeni goście.


§ 23.
Do kompetencji Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów należy :
1. Rozpatrywanie sprawozdań Prezesa, Zarządu Federacji, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównej Komisji Dyscyplinarnej oraz decydowanie o udzieleniu absolutorium dla tych władz.
2. Ustalenie generalnych kierunków działania Federacji.
3. Wybór władz naczelnych :
• Zarządu Federacji - 16 członków
• Głównej Komisji Rewizyjnej - 5-7 członków
• Głównej Komisji Dyscyplinarnej - 5-7 członków.
4. Wybór Prezesa Federacji.
5. Uchwalanie rocznego preliminarza budżetowego.
6. Podejmowanie uchwał i postanowień w sprawach będących przedmiotem obrad.
7. Uchwalenie regulaminów dla pracy Komisji Rewizyjnych i Komisji Dyscyplinarnych.
8. Przyznawanie i pozbawianie godności członka honorowego Federacji.
9. Uchwalanie projektów zmian Statutu PFKHGP.
10. Decydowanie w sprawach dotyczących rozwiązania Federacji.
11. Rozpatrywanie odwołań od decyzji władz naczelnych Federacji podjętych między zjazdami.
12. Uchwały Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów zapadają zwykłą większością głosów delegatów, przy obecności, co najmniej połowy Delegatów uprawnionych do głosowania, jeżeli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
13. Zmiana Statutu, odwołanie Prezesa, członków Zarządu Federacji, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównej Komisji Dyscyplinarnej wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy delegatów.

§ 24.

1. Nadzwyczajny Krajowy Walny Zjazd Delegatów może odbyć się w każdym czasie w szczególnie uzasadnionych wypadkach i jest zwoływany przez Zarząd Federacji z własnej inicjatywy, na żądanie Prezesa Federacji, Głównej Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/3 liczby Zarządów Klubów.
2. Zarząd Federacji jest obowiązany zwołać Nadzwyczajny Krajowy Walny Zjazd Delegatów w ciągu 3-miesięcy od daty otrzymanego pisemnego żądania.
3. W związku z powyższym delegaci wybrani na Krajowy Walny Zjazd Delegatów, zachowują ważność mandatów na okres trwania kadencji.

ROZDZIAŁ VI
ZARZĄD GŁÓWNY,
PREZYDIUM ZARZĄDU GŁÓWNEGO
I PREZES FEDERACJI


§ 25
1. Zarząd Federacji określa kierunki działania Federacji opierając się na uchwałach i postanowieniach Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów.
2. Zatwierdza regulaminy z wyjątkiem zastrzeżonych dla Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów.
3. Ocenia i zatwierdza działalność  Zarządu Federacji, prowadzoną w okresach między posiedzeniami.
4. Ustala wysokość składek członkowskich. Składki członkowskie wpłacane są w dwóch okresach roku kalendarzowego :
a. pierwsza wpłata do 30 kwietnia - jako I półrocze,
b. druga wpłata do 31 lipca - jako II półrocze,
5. Zatwierdza cenę obrączki rodowej z podziałem na koszt należny Zarządowi Federacji, oraz koszt, jaki pozostaje w jednostkach terenowych Federacji. Szczegóły określa Regulamin Organizacyjny.
6. Podejmuje decyzje odnośnie zbywania majątku trwałego Federacji, oraz podejmuje decyzje utworzenia Funduszy na określone cele.
7. Rozpatruje odwołania Zarządów Klubów od decyzji Zarządu i Prezesa Federacji .
8. Wnioskuje o nadanie przez Krajowy Walny Zjazd Delegatów członkostwa honorowego.
9. Zatwierdza i opiniuje wnioski o nadanie odznaczeń państwowych, oraz nadaje odznaki „ZA WYBITNE OSIĄGNIĘCIA W ROZWOJU PFKHGP”.
10. Podejmuje decyzje o tworzeniu i rozwiązywaniu Klubów oraz określa ich zasięg terytorialny.
11. Uchwały Zarządu Federacji zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków Federacji uprawnionych do głosowania.

§ 26
1. Zarząd Federacji zbiera się w razie potrzeby, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku.
2. Na posiedzenia Zarządu Federacji zapraszani są z głosem doradczym :
a. przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej,
b. przewodniczący Głównej Komisji Dyscyplinarnej,

§ 27
1. Zarząd Federacji pod przewodnictwem Prezesa wybranego na KWZD, na jego wniosek wybiera spośród siebie Prezydium Zarządu Federacji w składzie :
• wiceprezes d/s organizacji lotów,
• wiceprezes d/s gospodarczych,
• wiceprezes d/s finansowych,
• sekretarz.
2. Obradom Prezydium przewodniczy Prezes Federacji.
3. Zarząd Federacji na wniosek Prezesa może odwołać członka Prezydium Zarządu Federacji z powierzonej mu funkcji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu Federacji uprawnionych do głosowania.

§ 28
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Federacji należy :
1. Kierowanie bieżącą działalnością Federacji,
2. Wykonywanie uchwał Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów oraz Zarządu Federacji,
3. Współpraca z zainteresowanymi instytucjami w kraju i za granicą,
4. Nabywanie majątku trwałego i ruchomego Federacji.
5. Powoływanie Komisji i Zespołów w celu wykonywania określonych zadań statutowych,
6. Pełnienie nadzoru nad pracą Zarządów Klubów,
7. Opracowanie planów lotów, terminów i miejsc odlotu,
8. Rozpatrywanie odwołań od Uchwał Zarządów Klubów,
9. Zawieszanie Zarządów o ile ich działalność jest sprzeczna ze Statutem, regulaminami i przepisami Federacji,
10. W razie zawieszenia całego Zarządu Klubu, Prezydium Zarządu Federacji ustanawia kuratora na okres do Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubów.  Prezydium Zarządu Federacji ustala wytyczne dla kuratora,
11. Kierowanie oskarżenia do Komisji Dyscyplinarnej, na członków zawieszonego Zarządu Klubu, których działalność jest sprzeczna ze Statutem, regulaminami i przepisami Federacji,
12. Kierowanie oskarżeń do Komisji Dyscyplinarnej na członków których działalność jest sprzeczna ze statutem, regulaminami i uchwałami władz Federacji.
13. Czuwanie nad przestrzeganiem w Federacji Statutu, uchwał, regulaminów i prawa obowiązującego w Polsce,
14. Zawieszanie Uchwał Walnych Zebrań Klubów podjętych z naruszeniem prawa oraz Statutu PFKHGP,
15. Uchwały Prezydium Zarządu Federacji zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków Prezydium Zarządu Federacji, uprawnionych do głosowania.

§ 29
Prezydium Zarządu Federacji realizuje swoje zadania przy pomocy :
1. Pracowników etatowych, których ilość ustala Zarząd Federacji w oparciu o ogólnie obowiązujące przepisy,
2. Powołanych pełnomocników do realizacji określonych zadań wg ustalonego dla nich szczegółowego zakresu uprawnień i odpowiedzialności.


§ 30
Do kompetencji i zakresu działania Prezesa Federacji należy:
1. Ocena pracy poszczególnych członków Prezydium Zarządu Federacji,
2. Stawianie wniosków na Zarządzie Federacji w sprawie powoływania i odwoływania członków Prezydium Zarządu Federacji,
3. Kierowanie pracami Zarządu Federacji i jego Prezydium oraz zwoływanie posiedzeń tych organów,
4. Inspirowanie działalności nowatorskiej,
5. Udzielenie prawa łaski na wniosek strony, jeżeli wykluczenie nastąpiło w oparciu o § 12, pkt. 5 Statutu,
6. Reprezentowanie Federacji na zewnątrz tak w kraju jak i za granicą,
7. Nadawanie złotych odznak PFKHGP,
8. Prezes Federacji jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Biura Zarządu Federacji i obowiązki swe wykonuje w ramach ustalonego przez KWZD etatu,
9. W przypadku braku możliwości pełnienia etatowo przez Prezes swej funkcji z jego upoważnienia funkcję urzędującego członka Zarządu może pełnić wskazany członek Prezydium Zarządu Federacji.

ROZDZIAŁ VII
GŁÓWNA KOMISJA REWIZYJNA


§ 31
Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego grona :
• przewodniczącego,
• zastępcę przewodniczącego,
• sekretarza.

§ 32
Do zadań Głównej Komisji Rewizyjnej należy :
1. Kontrolowanie całokształtu działalności Federacji.
2. Składanie na Krajowym Walnym Zjeździe Delegatów sprawozdań oraz stawianie wniosków o udzielenie absolutorium dla Zarządu  i Prezesa Federacji,
3. Przedstawianie Zarządowi Federacji uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych,
4. Główna Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Krajowy Walny Zjazd Delegatów,
5. Uchwały Głównej Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej 3 członków Głównej Komisji Rewizyjnej, uprawnionych do głosowania.

ROZDZIAŁ VIII
GŁÓWNA KOMISJA DYSCYPLINARNA


§ 33
Główna Komisja Dyscyplinarna wybiera ze swego grona :
• przewodniczącego,
• zastępcę przewodniczącego,
• sekretarza.

§ 34
Do zadań Głównej Komisji Dyscyplinarnej należy :
1. Nadzór nad właściwym funkcjonowaniem Klubowych Komisji Dyscyplinarnych,
2. Prowadzenie centralnego rejestru skazanych prawomocnymi orzeczeniami Komisji Dyscyplinarnych,
3. Prowadzenie rejestru zatarcia kar,
4. Składanie sprawozdań na Krajowym Walnym Zjeździe Delegatów.
5.Wnioskowanie do GKD o stwierdzenie nieważności postępowania zakończonego prawomocnym orzeczeniem terenowych KD, jeżeli zostały wydane z naruszeniem prawa.

 § 35
Działalność Głównej Komisji Dyscyplinarnej, opiera się na Regulaminie Komisji Dyscyplinarnych, uchwalonym przez Krajowy Walny Zjazd Delegatów.


ROZDZIAŁ IX

ZARZĄD KLUBU
I PREZES KLUBU


§ 36
Do zakresu działania Zarządu Klubu należy :

1.      Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Federacji i wytycznych władz nadrzędnych,

2.      Określenie kierunków działania Klubu w oparciu o postanowienia Walnego Zebrania Federacji,

3.      Uchwalenie planu lotów klubowych i podawanie ich do wiadomości członkom Klubu w miesiącu grudniu,

4.      Gospodarowanie majątkiem Klubu,

5.      Inicjowanie prac społecznych Klubu,

6.      Stawianie wniosków do Zarządu Federacji o nadanie odznak,

7.       Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu Klubu,

8.       Kierowanie oskarżenia do właściwej instancji Komisji Dyscyplinarnej na członków, których działalność jest sprzeczna ze Statutem, regulaminami i przepisami Federacji,

9.      Uchwały Zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co                najmniej, połowy członków, uprawnionych do głosowania.

§ 37
1. Zarząd Klubu zbiera się nie rzadziej jak 4 razy w roku.
2. Zarząd Klubu w miesiącu marcu zwołuje roczne zebranie sprawozdawcze, w którym udział biorą członkowie w celu :
a. uchwalenia rocznego preliminarza budżetowego,
b. udzielenia absolutorium Zarządowi Klubu, za roczny okres sprawozdawczy, na wniosek  Komisji Rewizyjnej.
3. Uchwalenie rocznego preliminarza budżetowego i udzielenie absolutorium Zarządowi Klubu, zapada zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków.

§ 38
1. Zarząd Klubu pod przewodnictwem Prezesa wybiera na jego wniosek ze swego grona prezydium w składzie :
• wiceprezes do spraw organizacji lotów,
• wiceprezes do spraw gospodarczych,
• wiceprezes do spraw finansowych,
• sekretarz.
2. Obradom Prezydium przewodniczy Prezes Zarządu Klubu.
 

§ 39
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Klubu należy :
1. Kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
2. Wykonywanie uchwał Zarządu i Prezydium Federacji,
3. Przygotowanie sprawozdań oraz projektów budżetu,
4. Kierowanie oskarżenia do właściwej instancji Komisji Dyscyplinarnej na członków, których działalność jest sprzeczna ze Statutem, regulaminami i przepisami Federacji
5. Angażowanie pracowników etatowych,
6. Gospodarowanie majątkiem Klubu,
7. Organizowanie lotów klubowych i wystaw klubowych,
8. Czuwanie nad przestrzeganiem  w Klubie  Statutu, uchwał, regulaminów Federacji i prawa obowiązującego w Polsce,
9. Uchwały Prezydium Zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§ 40
Do kompetencji i zakresu działania Prezesa Klubu należy :
1. Ocena pracy poszczególnych członków Prezydium Zarządu Klubu,
2. Kierowanie pracami Zarządu Klubu i jego Prezydium oraz zwoływanie ich posiedzeń,
3. Przyznawanie srebrnych odznak PFKHGP,
4. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
5. Wnioskowanie do Zarządu Federacji o powołanie i odwołanie członków Prezydium Zarządu Klubu.

 

ROZDZIAŁ XI
 KOMISJA REWIZYJNA


§ 41
1. Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego grona przewodniczącego i sekretarza.
2. Do zadań  Komisji Rewizyjnej należy :
a. kontrolowanie całokształtu działalności Klubu i Zarządu Klubu z wyjątkiem działalności Komisji Dyscyplinarnej,
b. składanie na  Walnym Zebraniu Delegatów sprawozdań, oraz wniosków o udzielenie absolutorium dla Zarządu Klubu,
c. przedstawianie Zarządowi Federacji  lub jego Prezydium uwag i wniosków oraz zaleceń pokontrolnych.
3. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Krajowy Walny Zjazd Delegatów.
4. Uchwały  Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej 3 członków  Komisji Rewizyjnej, uprawnionych do głosowania.


ROZDZIAŁ XII
 KOMISJA DYSCYPLINARNA


§ 42
1. Komisja Dyscyplinarna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
2. Do zadań  Komisji Dyscyplinarnej należy :
a. rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków ,
b. wymierzanie kar zgodnie z § 15 Statutu,
c. składanie sprawozdań na  Zebraniu Delegatów.

§ 43
Działalność  Komisji Dyscyplinarnej opiera się na Regulaminie Komisji Dyscyplinarnych, uchwalonego przez Krajowy Walny Zjazd Delegatów.

§ 44
Orzeczenia i postanowienia Komisji Dyscyplinarnej zapadają zwykłą większością głosów.
 

 

ROZDZIAŁ XIII
WALNE ZEBRANIE KLUBU


§ 45

1. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków.
2. Udział w Walnym Zebraniu biorą :
a. z czynnym i biernym prawem wyborczym wszyscy członkowie Klubu.
Delegatem na Walne Zebranie Federacji nie może być członek zwyczajny, jeżeli został ukarany prawomocnym orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej, a kara nie została zatarta,
b. z głosem doradczym zaproszeni goście.

§ 46
Do kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy :
1. Rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Klubu, Komisji Rewizyjnej i Komisji Dyscyplinarnej,
2. Określenie kierunków działania Klubu,
3. Decydowanie o absolutorium dla Zarządu Klubu,
4. Wybór :
• Prezesa Klubu,
• Zarządu Klubu - 6-9 członków,
• Komisji Rewizyjnej - 5 członków,
• Komisji Dyscyplinarnej - 5 członków,
• Delegatów na Krajowe Walne Zebranie,
5. Uchwalenie rocznego preliminarza budżetowego,
6. Podejmowanie uchwał w sprawach wnoszonych pod obrady, a dotyczących działalności Klubu,
7. Uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów członków  przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej,
8. Odwołanie Prezesa Zarządu Klubu, członków Zarządu Klubu,  Komisji Rewizyjnej,  Komisji Dyscyplinarnej i Delegata na KWZD, wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków.


§ 47
1. Termin, miejsce i porządek obrad Walnego Zebrania Klubu ustala Zarząd Klubu na 14 dni przed terminem zebrania.
2. Walne Zebrania Klubu odbywa się w miesiącu lutym.

§ 48
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu może odbyć się w każdym czasie w szczególnie uzasadnionych wypadkach. Jest zwoływane przez Zarząd Klubu z własnej inicjatywy, na wniosek 1/2 liczby członków Klubu i Komisji Klubu jest zwoływane w ciągu 3 miesięcy od daty otrzymania pisemnego żądania przez Zarząd Klubu.

 

ROZDZIAŁ XIV
FUNDUSZE FEDERACJI


§ 49
Dla realizacji zadań statutowych Federacja posiada fundusze, które składają się z :
1. Wpisowego, składki członkowskiej oraz składki ruchomej tak członków zwyczajnych jak i członków wspierających,
2. Wpływów z działalności statutowej,
4. Darowizn, zapisów i dotacji,
5. Z dobrowolnych opłat o celowym przeznaczeniu.

§ 50
1. Ofiary, zapisy, darowizny, dotacje i subwencje mogą przyjmować wszystkie terenowe jednostki organizacyjne Federacji.
2. Sposób ewidencjonowania wszystkich zobowiązań nie może być sprzeczny z ogólnie obowiązującymi przepisami.

§ 51
1. Jednostki organizacyjne Federacji wszystkich szczebli odpowiedzialne są za aktywa i pasywa swojej działalności. W szczególności odpowiadają za niedobory i straty powstałe w wyniku niegospodarności lub niedbałości i zobowiązani są do ich solidarnego pokrycia na danym szczeblu.
2. W przypadku rozwiązania jednostki organizacyjnej Federacji, tj. Klubu (jako jednostki pomocniczej Federacji) majątek trwały, środki nietrwale i środki finansowe przechodzą do jednostki organizacyjnej Federacji, do której skierowano członków jednostki rozwiązanej, zgodnie z podjętą uchwałą o rozwiązaniu jednostki organizacyjnej.

ROZDZIAŁ XV
MAJĄTEK FEDERACJI

§ 52
Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania oświadczeń woli we wszystkich prawach majątkowych Federacji wymagana jest uchwała odpowiedniego organu Federacji i podpisy dwóch członków Zarządu.


ROZDZIAŁ XVI
ZMIANY STATUTU
I ROZWIĄZANIE FEDERACJI


§ 53
Zmiana Statutu wymaga uchwały Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów, powziętej większością, co najmniej 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy liczby wybranych delegatów.
 

§ 54
1. Rozwiązanie Federacji może nastąpić na podstawie uchwały Krajowego Walnego Zjazdu Delegatów, powziętej większością, co najmniej 2/3 głosów ogólnej liczby wybranych delegatów.
2. W razie powzięcia przez Krajowy Walny Zjazd Delegatów uchwały o rozwiązaniu Federacji, Zjazd powołuje komisję likwidacyjną, która zgodnie z uchwałami Zjazdu przeprowadzi likwidację.
3. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie postanowienia Prawa o Stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 79, poz. 855, z 2001 roku z późn. zm.).
4. Statut niniejszy uchwalony został przez Komitet Założycielski obradujący w  dniu 21-03-2010r. w Lębork – Mosty.